Vorige Item 2 of 6 Volgende

Met wie ga jij binnenkort wandelen?

November 2020

Nu ik niet meer hoef te rennen voor de trein, online shop en ik zo veel mogelijk thuis blijf en sociale contacten beperk om mezelf en anderen niet te besmetten met Corona, voel ik me steeds zwaarder. De coronakilo’s vliegen eraan en mijn lontje wordt steeds korter. Maar niet getreurd, er is een oplossing: ga wandelen!

Onderzoek heeft bewezen dat wandelen goed is voor je gezondheid. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. Bekijk dit leuke filmpje van een Amerikaanse arts die je zal overtuigen dat dagelijks wandelen super gezond is. Maar daarnaast doet het nog zoveel meer! Hieronder nog meer redenen om te gaan wandelen.

Wandelen is goed voor je humeur

Wandelen heeft een enorm positief effect op het humeur. Heb je wel eens last van onprettige gevoelens, of ben je depressief of angstig? Wandelen maakt serotonine aan. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het wordt aangemaakt wanneer je in beweging bent en/of mooie dingen ziet. De combinatie natuur en beweging is dus ideaal.

Wandelen is goed voor je nachtrust

Slaap je slecht? Wandelen stimuleert je dag- en nachtritme. Door veel buiten te zijn, zal je lichaam vanzelf voelen wanneer het donker wordt en moe worden. Daarnaast zorgt de beweging zelf al voor een voldaan en rustig gevoel, waardoor woelen in bed tot het verleden behoort. 

Verandering van omgeving

Afwisseling is fijn en bevordert creativiteit en geluk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een potje tennis of de sportschool is een wandeling altijd anders. Je kan kiezen tussen bos, duin, strand, of langs een rivier, maar ook een stadswandeling of gewoon een ommetje in je wijk kan al heel vernieuwend zijn. Heb je een vast rondje? Loop hem dan eens andersom, of ga op ontdekking en ga een keer een andere kant op om te kijken waar je dan uit komt. 

Wandelen is goedkoop en toegankelijk

Als je kunt lopen dan kun je wandelen. Én je hebt er geen bijzondere uitrusting voor nodig. Dag of nacht, ver of dichtbij, lang of kort, wandelen kan altijd en overal. Er zijn talloze wandelroutes uitgestippeld. Download bijvoorbeeld gratis een van de routes van Staatsbosbeheer. Of gebruik de gratis app All Trails om je eigen wandelingen te tracken, maar ook wandelingen van anderen in jou omgeving te zien.

Alleen of samen?

Of je nou met je hele gezin gaat, met een vriend/vriendin, of alleen, wandelen kan altijd en overal. Is het je opgevallen dat er steeds meer wandelcoaches zijn? Wandelen en praten gaan namelijk heel goed samen. Omdat je niet alsmaar iemand recht in de ogen kijkt, praat je vrijer en sta je meer open voor de ander.

Wat zegt het RIVM?

Zolang er geen sprake is van een volledige lockdown mogen we naar buiten om te wandelen. Een paar basis regels:

  • Ga alleen of met z'n tweeën (uitzonderingen: kinderen t/m 12 jaar, personen uit 1 huishouden).
  • Houd met geen huisgenoten rekening met de 1.5 meter afstand regel.
  • Blijf thuis bij griepverschijnselen.
  • Vermijd drukke plekken.
  • Ga op rustige tijdstippen.
  • Neem voldoende eten en te drinken mee.

Met wie ga jij binnenkort op wandel date?

En, zijn dit genoeg redenen voor je? Nodig dan binnenkort een keer een collega, buurman, zus of vriendin uit voor een mooie/lange/herfst Wandel Date in het bos/door de duinen/langs het strand of een rivier. Ben je geen wandelaar maar houd je wel van speurtochten? Dan is Geocashing echt iets voor jou. Wil je meer actie? Misschien dan een Sport Date om samen te gaan mountainbiken of skeeleren. Zolang je maar buiten bent, voor een wisselende omgeving zorgt en veel beweegt kom jij gezond uit deze coronacrisis! 

 

 

© 2016 - 2022 Happy Whatever | sitemap | rss | ecommerce software - powered by MyOnlineStore